Verkeerslokaal
Het online programma VerkeersLokaal zit vol lokale verkeersquizzen. Leerlingen oefenen hierdoor met de verkeersregels en het gewenste verkeersgedrag.

Kenmerken
Naast het online programma kun je ook kiezen voor een praktijkfietsles door een gastdocent. Lees hieronder meer.
In de module ‘Prik je route’ wordt de eigen woon-schoolroute in beeld gebracht en ‘prikken’ de leerlingen moeilijke of gevaarlijke verkeerspunten. Aanvullend op het online deel kan hiermee een educatieve fietsroute worden samengesteld, die in kleine groepjes wordt gefietst onder begeleiding van een fietsdocent.
Leerlingen vanaf groep 6 kunnen grotendeels zelfstandig oefenen met de quizzen van Verkeerslokaal. Uiteraard kunnen de vragen uit een quiz ook klassikaal besproken worden, door de quiz op het digibord te tonen. In de docentenomgeving kunnen de vorderingen en resultaten van de leerlingen worden gevolgd.
Doordat leerlingen hun woon-schoolroute invoeren en hierbij punten prikken, kan de directe verkeersomgeving van de school en het passende verkeersgedrag gemakkelijk bespreekbaar worden gemaakt met de leerlingen.
De bijgeleverde handleiding biedt handvatten en tips voor de juiste ondersteuning en begeleiding en de invulling van de lesmomenten.
De foto’s in de quizzen zijn en worden gemaakt in woon-schoolomgevingen van leerlingen. Er zijn al veel quizzen gemaakt in Gelderland (en de rest van Nederland), waardoor de kans op herkenning bij de leerlingen groot is.
Optionele Praktijkfietsles: Op basis van de ingevoerde routes en punten stellen wij een educatieve fietsroute samen, die de klas in kleine groepjes onder leiding van een fietsdocent van Verkeerslokaal gaat fietsen.
De fietsroute wordt digitaal beschikbaar gesteld aan de school, zodat deze verspreid kan worden onder de leerlingen. Leerlingen kunnen zo de route bijvoorbeeld ook met hun ouders oefenen.
Leerdoel
De leerdoelen van Verkeerslokaal richten zich op het aanleren van de verkeers(gedrags)regels, de beheersing van verkeerssituaties en het nemen van verkeersveilige beslissingen in het verkeer.
Verkeerslokaal leert leerlingen risicovol gedrag van henzelf én andere weggebruikers te herkennen en hun eigen fietsgedrag daarop aan te passen.
Opbouw les
Voor de start met ‘Prik je route’ adviseren wij een moment te kiezen waarop leerlingen begeleid kunnen worden, omdat dit soms best lastig kan zijn.
Door een korte introductie te geven en een voorgesprekje te houden over de routes van de leerlingen en wat zij onderweg zoal tegenkomen, zal het kiezen van de punten ook makkelijker zijn. De handleiding biedt handvatten voor de begeleiding hierin.
Het maken van de online quizzen, kan zelfstandig door leerlingen worden gedaan. Iedere leerling krijgt een persoonlijke inlogcode, waarmee eventueel ook thuis ingelogd kan worden. Uiteraard dragen een korte instructie / introductie door de leerkracht en het nabespreken van enkele vragen bij aan de waarde van de les.
Gemiddeld zal een leerling ongeveer 15-20 minuten bezig zijn met het maken van één quiz. Een quiz kan op ieder moment worden gestopt en later worden afgemaakt.
Tijdens de optionele fietsles, gaan de leerlingen in kleine groepjes om de beurt de op maat gemaakte fietsroute fietsen, onder begeleiding van een fietsdocent van Verkeerslokaal. Er fietst ook een begeleider vanuit de school mee. Onderweg worden stops gemaakt om het gewenste gedrag in de betreffende verkeerssituatie te bespreken. Voorafgaand aan het vertrek van het eerste groepje komt de fietsdocent een korte toelichting geven in de klas. Daarna vertrekt het eerste groepje voor de eerste ronde. De andere leerlingen blijven in de groep bij de eigen leerkracht.
Lesduur
Klassikale les ‘Prik je route’: +/- 2 uur inclusief voorbespreken.
Zelfstandig maken van quizzen: gemiddelde tijd per quiz +/- 20 minuten.
Optionele fietsles: Eén lesdag per groep (max. 30 leerlingen), maximaal 5 groepjes van 6 leerlingen op één dag. Gemiddelde fietstijd per groepje ongeveer 45 minuten.
De dagindeling wordt vooraf met leerkracht afgestemd.
Bijzonderheden les
Verkeerslokaal is een online programma. Internettoegang is een vereiste.
Een abonnement kan het gehele schooljaar worden gebruikt.
Wanneer van de optionele fietsles gebruik wordt gemaakt, spreken wij vooraf af wanneer de leerlingen de module ‘Prik je route’ moet zijn afgerond, zodat wij tijdig de educatieve fietsroute kunnen samenstellen. Uiteraard kunnen leerkrachten hiervoor ook hun route-wensen kenbaar maken.
Voor de fietsles is het van belang dat de leerlingen kunnen fietsen en op de fiets naar school komen. In de meeste gevallen zullen wij vragen om een fiets voor onze fietsdocent beschikbaar te stellen voor deze dag.
Verder is het noodzakelijk dat er ook een begeleider vanuit de school meefietst tijdens de fietslessen.
Op één lesdag van 8.30 uur – 1400/14.30 uur kan maximaal 1 groep van maximaal 30 leerlingen deelnemen aan de fietsles. De dagindeling wordt vooraf met de leerkracht afgestemd.
Voor het afsluiten van de abonnementen horen wij graag welke groepen van het programma gebruik willen maken. Van de desbetreffende leerkrachten hebben wij de -e-mailadressen nodig om de inloggegevens aan te maken en te versturen.
Voor deelname aan de fietslessen horen wij graag welke groep(en) met hoeveel leerlingen willen deelnemen.
De fietslessen van Verkeerslokaal zijn gewild, dus tijdig aanmelden én data vastleggen is raadzaam.
Direct naar
Downloads en links
Over de lesaanbieder
Bureau de Groot Volker i.s.m. Verkeersonderwijs.nl
Bureau de Groot Volker verkeersonderzoek en -advies houdt zich al meer dan 30 jaar bezig met alles wat ‘rijdt en stilstaat’. Verkeerseducatie maakt daar al jarenlang vast onderdeel vanuit.
In samenwerking met de Stichting Verkeersonderwijs.nl worden verschillende vaste verkeerseducatie projecten en maatwerk projecten uitgevoerd in heel Nederland. Ons verkeerseducatie aanbod richt zich op kinderen van 0-14 jaar en hun ouders.
Wij zetten ons in om kinderen al vroeg wegwijs te maken in het verkeer. Veel oefenen, vaardigheden ontwikkelen en ervaring opdoen staan hierbij centraal. Eerst in de veilige omgeving van een schoolplein of onder begeleiding van een ouder, daarna stap voor stap op weg naar een veilige zelfstandige verkeersdeelname.
Kijk voor meer informatie over de lesaanbieder op verkeersonderzoek.nl/verkeerseducatie/
Gebruik maken van deze les?
Deze les kan je reserveren door het invullen van het reserveringsformulier. Na het verzenden van je aanvraag zal de lesaanbieder contact met je opnemen op alle details verder af te stemmen.
Vragen?
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.